Voor alles een eerste keer - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Voor alles een eerste keer - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Voor alles een eerste keer

Blijf op de hoogte en volg Ayla

19 November 2016 | Indonesië, Denpasar

Alweer een week voorbij. Weer een week waarin een hoop is gebeurt. Zo ben ik, samen met een paar andere vrijwilligers, deze week begonnen op de kleuterschool om Engelse liedjes aan de kinderen te leren. Super leuk en de kids doen goed mee! Ze zijn je ook erg dankbaar en komen elke keer aan het einde je een hand geven om tegen hun voorhoofd te houden. Een teken van dankbaarheid.

We hebben met zijn allen de bibliotheek opgeknapt. De muren zijn opnieuw gewit en de bureaus met computers zijn schoongemaakt. Zo hebben de kinderen weer een schone plek om te studeren. Ook zijn er posters ophangen over dieren, wiskunde, je lichaam en muziekinstrumenten. En is er een grote kast gekomen om alle nieuwe muziekinstrumenten in op te bergen.

Samen met een aantal kinderen zijn we er op uit gertrokken. Achterop de scooter en hop de weg op tussen al het andere verkeer. We rijden tussen de rijstvelden naar onze eerste stop. De rit zelf is al een feestje met dit uitzicht. We gaan als eerst een tempel bezoeken. De sarong wordt omgeknoopt, we lopen een heleboel treden op en genieten van het uitzicht. We lopen wat rond in de tempel en eindigen op het strand. Na dit bezoek aan de tempel rijden we verder door naar Medewi beach om nog even te chillen.

Deze week heb ik ook voor het eerst van mijn leven scooter gereden. Na zes jaar met de auto te scheuren werd het hier tijd om dit te leren. Het verkeer is wel even wennen. Zo anders dan dat ik gewend ben in Nederland. Ook heb ik hier mijn aller eerste duik gemaakt na mijn PADI cursus. Ik kan je vertellen, het worden er zeker meer! De andere vrijwilligers gingen snorkelen, wat schijnbaar ook erg mooi is geweest. Ik had een privé duikbudd, dus dat was super! We zijn op twee plekken bij Mejangan island het water in gerold om daar langs het koraalrif te duiken. Een heleboel vissen gezien in alle kleuren van de regenboog.

Mijn reis is pas compleet wanneer er iets spannends gebeurd. Ook deze reis is het weer zover. Woensdagavond lag ik in bed. Opeens begon mijn bed te trillen, ik keek op en zag de kast heen en weer gaan. Liep naar buiten naar de andere vrijwilligers toe. Wat is dit? In Java is op dat moment een aardbeving die ook op Bali te voelen was. Voor zover we weten is er geen schade hier.

Voor de rest is het hier heel veel zweten! Af en toe komt er een flinke regenbui over, maar dan koelt het maar een beetje en voor een korte tijd af. Maar mij hoor je niet klagen over de zon. Vanuit Nederland hoor ik dat het daar erg koud is.

Veel liefs, Ayla


  • 20 November 2016 - 11:52

    Pap:

    Lieve Ayla,
    Je bent al maanden van te voren bezig met voorbereidingen treffen voor zo'n reis van 4 weken vrijwilligers werk. Dan ga je 4 weken weg. Bali, een vreemd en mysterieus werelddeel. Alles is anders. Alleen maar nieuwe indrukken, Elke dag is een avontuur, alsof je in een film zit. Wij gaan op vrijdag avond boodschappen doen, eerst bij de Lidl, dan bij de Dirk. Jij wordt midden in de nacht wakker van een aardbeving. Wat een verschil, toch...

    Je ben na 2 weken nu op de helft van je reis. Wie weet wat je nog gaat mee maken. In een woord; fantastisch. Nog 2 weken klusjes doen en lekker met die kindjes bezig zijn.
    Dan mag je weer naar jouw ziekenhuis in Den Haag, ook dat vindt je geen straf.
    Werken studeren, chillen en sparen voor alweer een volgend avontuur.

    Nog een hele fijne en veilige tijd daar, en laat die soldaatjes uit Bali niet aan mijn meisje komen want dan komen ze aan mij :) :)
    Liefs en een dikke kus.
    Pap.

  • 21 November 2016 - 14:29

    Franca:

    hallo Ayla,

    leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Respect voor wat je daar allemaal onderneemt.

    Ik wens je nog heel veel plezier en kom veilig weer thuis.

    liefs
    Franca

  • 22 November 2016 - 21:12

    Corry Vervoort:

    Hoi Ayla, het is zo leuk om je enthousiaste verhalen te lezen over de kinderen, de omgeving en de natuur. Hoe is het met je Engels? Volgens mij gaat dat ook super! Biedt mogelijkheden voor de toekomst...hoe anders was dat een paar jaar geleden toen je koos voor Suriname vooral ook vanwege de taal. Leuk om deze ontwikkeling te zien.
    Nog veel plezier, groetjes uit Velp

  • 27 November 2016 - 20:07

    Marion:

    Hoi Ayla, ik ben al je verslagen aan het lezen, en je kan een goed verhaal schrijven, het boeit me, Je maak veel mee! De aardbeving is natuurlijk een gevolg van de beving in Nieuw-Zeeland , raar om mee te maken, maar je ben veilig, pas wel op met scooter rijden hè. Geniet en ik ga zo je volgend verslag lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Ayla

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 57636

Voorgaande reizen:

06 November 2016 - 06 December 2016

Vrijwilligerswerk Bali

05 September 2014 - 10 November 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

10 Augustus 2011 - 18 November 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: