Hand in Hand - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Hand in Hand - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Hand in Hand

Blijf op de hoogte en volg Ayla

23 September 2014 | Ghana, Tamale

Nadat we in de Bradt Guide hadden gelezen over Hand in Hand wilde we hier graag naar toe. Vrijdag was het dan zover. Met acht meiden op zoek naar een trotro, een tradiotioneel vervoersmiddel voor de Ghanezen. Al vrij snel hadden we er een gevonden die ons naar Tatjina zou brengen. Vier uur lang zitten tussen de lokale bevolking in een warme trotro. Via een botsing kwamen we tot stilstand in Tatjina, want de remmen deden het niet. Daar opzoek naar een taxi die ons naar het taxistation bracht. Hier stond een erg behulpzame vrouw die ook richting Nkoranza moest en wij mochten met haar mee. Uiteindelijk kwamen we rond 20u aan bij Hand in Hand.

Een Nederlander heeft hier een dorp opgezet waar kinderen en volwassenen met een lichamelijke en verstandelijke beperking in kunnen wonen en werken, genaamd Hand in Hand. Er staan allemaal kleine huisjes, waar wij in mochten slapen, met een buiten toilet en douche. In de andere huisjes slapen de kinderen en volwassenen met hun begeleiders, is er een werkplek waar ze kunnen helpen en is er een winkeltje met de producten die ze zelf hebben gemaakt. In een woord: WAUW! Wat is dit een mooi project zeg. Je ziet de Nederlandse invloed erg goed dmv wat luxere middelen zoals rolstoelen en protheses. Maar wat ik het aller mooiste er aan vind is dat de lokale bevolking het zo goed heeft overgenomen. De gehandicapten hebben hier een mooi en leuk leven, wat ze buiten de poort nooit zullen hebben.

Na de eerste nacht in het moderne huisje (lees: hemelbed met een zacht matras en kussen), begon voor ons om 7u de wandelmars. Alle kinderen en volwassenen lopen elke morgen van 7u tot 8u de wandelmars, regen of niet. Na een heleboel rondjes op het terrein mochten we gaan ontbijten en hier hebben we overlegd wat we deze dag wilde gaan doen. We besloten om eerste met de taxi naar Boabeng monkey sanctuary te gaan. Hier liepen we door een stuk jungle waar we uitleg over de natuur en dieren kregen. Al snel waren de aapjes nieuwsgierig en kwamen bij ons kijken. We mochten ze bananen voeren. In het begin een beetje eng, maar ook erg leuk! De rest van de dag hebben we bij het zwembad gekeken om te zien hoe ze hier baden en heb ik in de map gekeken waar van iedereen een stukje in stond hoe ze hier waren gekomen en wat voor beperking ze hebben. Dit was soms erg heftig om te lezen. Bijvoorbeeld dat de politie iemand in het bos had gevonden en dachten dat het lichaampje niet meer leefde, maar uiteindelijk toch nog wel leefde.

Zondag zouden we via de watervallen weer terug naar huis rijden. We zijn 's ochtends op tijd vertrokken richting de Kintampo watervallen. Na ruim anderhalf uur rijden door de Afrikaanse natuur kwamen we aan. De waterval was opgedeeld in drie gedeeltjes. We begonnen klein, maar al wel mooi. Het tweede gedeelte viel een beetje tegen. Maar stage drie maakte dat helemaal goed. Een mooie waterval met wel erg bruin water. Maar dat hield ons niet tegen om in het water te gaan. Eigenlijk was dit nog best lekker. Nadat we alles hadden vastgelegd op foto, keerde we terug naar de taxi om naar het trotrostation te gaan. Hier een trotro terug naar Tamale gepakt. Alleen gaan hier de trotro's pas rijden als ze vol zijn en dat ging nog wel even duren dachten wij. Dus wij hebben maar wat extra bij elkaar gelegd zodat we onze eigen trotro hadden. In de stad de taxi naar huis gepakt waar ik een dikke welkomsknuffel kreeg.

21 september Founder's Day is hier een public holiday, wat dus betekend dat iedereen vrij is. Omdat deze dag in het weekend was, ben je de maandag erna vrij. Lekker een extra dagje weekend. Vandaag de stad ingeweest om foto's uit te wisselen met Annemiek, naar de markt geweest en even een drankje gedaan.

Al mijn avonturen die ik hier mee maak leg ik vast met mijn camera. Door de slechte internet verbinding lukt het niet om onder de verslagen de foto's te plaatsen. Op facebook lukt het in de stad wel. Dus hier kunnen jullie dan ook de beelden van de verslagen zien. Link:https://www.facebook.com/ayla.houtepen/media_set?set=a.10203070683950407.1073741830.1305038962&type=1

Veel liefs uit het warme Ghana! xx

• 23 September 2014 - 19:42

Annemiek Dirven:

Aylaaaa! Wat een leuk stukje weer, heel herkenbaar hihi:) Was een top weekend, erg gezellig!
    Kijk uit naar je volgende stukje!

Liefs uit Vitting Estates

• 24 September 2014 - 16:08

Koos En Marleen:

Hoi Ayla,
    Mooi, dat je nu zo'n leuk weekend hebt gehad met de andere vrijwilligsters, dat is net zo belangrijk als het andere doel. En wat heb je weer veel gezien!
    Heel positief allemaal!
    Groetjes Koos en Marleen.

• 25 September 2014 - 06:48

Marlies De Bondt:

Hey Ayla,
    Heb je een maar een beetje gevolgd tot nu toe, zitten zelf nog in Amerika,
    maar ik lees dat je het wel naar je zin hebt en nu gaat het pas beginnen voor je,
    je doet goed werk en ik ben trots op je. Als ik thuis ben ga ik je op de voet
    volgen. Veel plezier en vooral ervaringen opdoen!

Groetjes, Marlies