Het hoofdstuk is afgesloten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Het hoofdstuk is afgesloten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Het hoofdstuk is afgesloten

Blijf op de hoogte en volg Ayla

11 November 2014 | Ghana, Tamale

Nadat we wat lekkers hadden gehaald in de stad, begon ’s avonds onze surprise pyjama party. Na het eten heb ik mijn cadeautjes gepakt. Met de spulletjes van TNT Express had ik een Holland pakket gemaakt. Voor moeder Asana had ik oorbellen gekocht op de markt, ze vond ze prachtig. Voor mijn kleinste broertje had ik een grote knuffelbeer. Hij kwam hem met open armen halen. En voor de andere broertjes had ik een TNT vrachtwagen en bestelbusje en een opblaasvliegtuig. Ook had ik voor alle jongens oranje klapperhandjes meegenomen. De spullen werden gelijk goed gebruikt. Het vliegtuig werd gelijk opgeblazen en de klapperhandjes maakten gelijk veel lawaai. Het jongste broertje werd hier erg vrolijk van en gooide zijn armen in de lucht. Zo mooi om te zien! Ze waren over al super blij mee en hadden allemaal een lach van oor tot oor op hun gezicht.

Lianne en ik gingen naar onze kamer om ons slaapklaar te maken. Als verrassing bleven we deze nacht in de woonkamer slapen. De moeder slaapt altijd in de woonkamer samen met de jongste. Dit omdat ze dat veiliger vind. De andere broertjes slapen waar ze in slaap vallen. Wat dus vaak in de woonkamer is. We hebben ons matras klaar gelegd en onze pyjama aangedaan en kwamen met tassen naar binnen. Al snel hadden ze door dat we chips en cola voor ze mee hadden. De zakken chips waren snel open en de cola ging er bij iedereen goed in. Iedereen vond het geweldig en hebben dan ook vaak ‘thank you’ gezegd. Het was een erg leuke, laatste avond!

Zaterdagochtend was het dan echt zover. Om half 7 werd ik opgehaald door Sylvester. Ik heb mijn gastgezin heel erg bedankt voor alles en na een dikke afscheidsknuffel kwam daar het moment van afscheidnemen met Lianne. Na een hele dikke knuffel met een brok in mijn keel de taxi ingestapt. Ga nog lekker genieten van alles daar, Lianne!

De vlucht van Tamale naar Accra is goed verlopen. Tamale is een klein vliegveld en alles was dus zo gevonden waar ik moest zijn. Het vliegtuig was ook erg klein. Tijdens de vlucht nog wat drinken en een snack gehad en toen begon het landen al. Na een harde knal (ik denk dat het wiel uitklapte) kwamen we weer veilig aan de grond. Na mijn bagage te hebben gevonden, stond buiten de vaste taxichauffeur van Toontje te wachten.

Bij Toontje aangekomen was het weer erg gezellig. We hebben gezellig bijgeklets over alles wat ik heb meegemaakt. ’s Middags heb ik lekker mijn gemakje gehouden. De volgende dag ben ik samen met Toontje en haar twee zoons naar het strand geweest. Een goede afsluiter van een mooie tijd. ’s Avonds ben ik bij het vliegveld afgezet om weer terug naar huis te gaan.

Ik ben met een koffer en backpack naar Ghana toe gekomen en ga alleen met mijn backpack naar huis. Gelukkig kreeg ik bij het inchecken te horen dat hij maar 22 kg woog. Best trots op mezelf! Na een formulier te hebben ingevuld voor de immigratiedienst, een temperatuurcontrole ivm ebola, handbagage check en te hebben gewacht mocht ik het vliegtuig in. Al snel kwam er een big mama naast me zitten, hm niet echt comfortabel dus. Nadat we waren opgestegen ging zij gelukkig ergens anders zitten, want het vliegtuig zat niet vol. De vlucht is prima verlopen en op Schiphol ging alles super snel. Zo had ik na vijf minuten wachten mijn backpack al! Na een dikke welkomstknuffel met mama, papa en Manon reden we weer naar huis toe. Welkom thuis!

Het hoofdstuk Ghana zit er nu echt op. Een reis waar ik lang na heb uitgekeken en die is omgevlogen. Ik heb de mooie en wat mindere mooie kant van Afrika gezien. De mooie dingen springen er gelukkig ver boven uit. De introductie week, de vrijwilligersgroep, de organisatie, nieuwe vrienden, Vlaamse en Nederlandse gekkigheid, mijn twee gastgezinnen, het weeshuis, alle lieve kindjes, de stad, de leuke tripjes, de gezelligheid bij de lodge en office, de donaties, het lekkere weer, hello siliminga, de engelse taal, dagbani, de kapotte taxi’s, malaria en de overval. Allemaal dingen die bij mijn reis horen. Het was niet altijd even gemakkelijk, maar ik heb genoten. Genoten van een mooie, indrukwekkende reis die ik nooit zal vergeten!

Voor alle andere vrijwilligers die er nu nog zitten: Ga door met genieten van jullie tijd in Ghana. Voor je het weet zit je weer thuis in dit koude kikkerlandje (of dat andere koude kikkerlandje onder ons ;)). Dank jullie wel voor jullie gezelligheid, jullie steun, jullie luisterend oor en alles! GENIET GENIET GENIET!

Bedankt voor het volgen van mijn Afrikaanse avonturen!

Heel veel liefs xx,

  • 11 November 2014 - 20:24

    Samantha:

    Ha Ayla!

    Wat een super mooie reis heb je gehad. Idd 1 om nooit meer te vergeten!!
    Je heb er mooi werk verricht als vrijwilliger. Welkom terug meisje!

    Groet Samantha

  • 11 November 2014 - 22:48

    Lianne:

    Hahaha nogmaals bedankt voor de klapperhandjes..... gek word ik er soms van hihi.
    Ik geniet zeker nog! En alle groetjes en liefs van mama Asanna en de jongens! We missen je
    liefs en tot snel!

  • 12 November 2014 - 11:25

    Janny Rotte:

    Welkom thuis meiske.....wat een ervaringen!
    xxxxx

  • 12 November 2014 - 11:25

    Janny Rotte:

    Welkom thuis meiske.....wat een ervaringen!
    xxxxx

  • 12 November 2014 - 16:34

    Annemiek Dirven:

    Ayla!!

    Goed om te horen dat je een fijne reis naar huis hebt gehad.
    Jij ook heel erg bedankt voor de leuke tijden!! Hopelijk mis je ons niet te veel.
    Wij zweten hier nog wel even verder, geniet van de boerenkool met gehaktbal en drink maar een glas melk voor mij.

    Hele dikke kussen en knuffels van die Belg en Nederlander uit Ghana

  • 23 December 2014 - 14:27

    Maartje:

    Dag Ayla,
    Erg interessant om je verslagen te lezen over wat je hebt gedaan tijdens je vrijwilligerswerk en welke ervaringen je opdeed. Ik heb zelf ook vrijwilligerswerk gedaan in Peru, maar momenteel doe ik een kleinschalig onderzoekje naar jongeren als wij die in het buitenland vrijwilligerswerk doen of hebben gedaan. Zou je misschien een korte enquête willen invullen? Het onderzoek vindt volledig anoniem plaats; dit betekent dat je naam en je waarbenjij.nu website voor niemand traceerbaar zal zijn via mijn onderzoek. Ik hoor graag van je!
    Groetjes, Maartje

  • 24 December 2014 - 12:07

    Ayla Houtepen:

    Hoi Maartje,
    Ik wil je graag helpen met je onderzoek dmv een enquête in te vullen.
    Maar ik heb geen gegevens van je, vandaar dat ik zo reageer op je berichtje.
    Groetjes, Ayla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ayla

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 1236
Totaal aantal bezoekers 57654

Voorgaande reizen:

06 November 2016 - 06 December 2016

Vrijwilligerswerk Bali

05 September 2014 - 10 November 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

10 Augustus 2011 - 18 November 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: