Bye Holland, hello Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Bye Holland, hello Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Bye Holland, hello Ghana

Blijf op de hoogte en volg Ayla

10 September 2014 | Ghana, Tamale

Na een bakje koffie met collega's, een praatje met bewoners, heerlijk etentje met mijn ouders, een hightea met vriendinnen en een telefoontje uit Bonaire was het dan eindelijk zover. Het besef was er eigenlijk nog helemaal niet. Zolang was het een droom en nu begon dit toch echt werkelijkheid te worden. Vrijdagochtend vroeg thuis afscheid genomen van papa, om daarna samen met mama naar Brussel airport te rijden. De koffers ingeleverd, een drankje gedaan en toen kwam daar het moment van afscheid nemen. Na een dikke knuffel liep ik met een brok in mijn keel langs de douane. De reis naar Amsterdam, het wachten op Schiphol en de reis naar Accra zijn allemaal prima verlopen. Heb een ontzettend gezellige vlucht gehad met dank aan mijn buurvrouw.

Eerder dan verwacht kwam ik samen met Renate (reismaatje die ik via Vrijwillig Wereldwijd ken) op Kotoka airport aan. Nu kwam de angst of mijn bagage wel goed was aangekomen en of ze mijn donatie koffer er niet uit hadden gehaald ivm de naalden die er in zaten. Maar daar kwamen gelukkig mijn spullen aan, met zelfs twee smileystickers op mijn donatie koffer. We liepen verder de hal in, opzoek naar Toontje. Nergens een bordje met Ayla Houtepen te vinden. Toontje had wat vertraging door het drukke verkeer. Na een autorit van een half uurtje kwamen we aan bij de apartementen. Samen met Renate een grote kamer gekregen waar de volgende dag nog een paar andere vrijwilligers bij komen. 's Avonds een drankje gedaan met Toontje. En voor het slapengaan heb ik mijn eerste ervaring opgedaan met een bucket shower.

De eerste nacht goed geslapen, gelukkig. Tijdens het ontbijt kwamen we de twee andere vrijwilligers tegen die hier nu ook verblijven. Alleen zij hebben hun avontuur er bijna op zitten en gaan morgen weer naar huis toe. Met zijn vieren de taxi genomen die ons de hele middag rond heeft gereden door Accra. We zijn langs Trashy Bags gereden die alleen maar gereceycelde tassen verkoopt, we zijn in een vuurtoren geweest en langs de Artists Alliance Gallery gereden waar ze erg mooie dingen verkopen.. Nadat we 's avonds een hapje hadden gegeten kwamen de nieuwe vrijwilligers aan, een groep van zeven meiden.

We hebben het weekend goed afgesloten in Westerse style. Samen met Renate heb ik de taxi gepakt na ar een hotel toe waar we konden gaan zwemmen. De nieuwe vrijwilligers zijn eerst nog de stad gaan verkennen en zijn daarna ook naar dit hotel gekomen. Lekker een relax dagje met een heerlijke pizza. De dag afgesloten bij het restaurant in de straat met alle meiden inclusief de twee nieuwe vrijwilligers.

Na een wat onrustige en warme nacht was de dag aangebroken die vooral in het teken stond van reizen. Vanmiddag rond een uurtje of 1 zijn we samen met toontje naar dverzamelplaats vertrokken om daar de bus naar Tamale te pakken. Een lange reis van 11 uur in een VVIP bus. 's Nachts rond half 5 waren we in de lodge waar we nog een paar uur konden slapen voordat de introductieweek in Tamale begon.

Na de eerste dagen hier besef ik nog steeds niet helemaal dat ik in Ghana zit. Misschien komt dit door het 'luxere' leventje wat we hebben gehad en dat we bij de Vlaamse Toontje verbleven waar we dus nog lekker Nederlands konden spreken. Wat toch ook wel erg fijn was. Maar in Tamale zal dit allemaal wel anders zijn. Ik ben erg benieuwd!

Tot snel! xxx

  • 10 September 2014 - 00:32

    Lilian Van Elteren:

    Hoi Ayla,

    Leuk je bericht te lezen en fijn dat tot nu toe alles zo goed is verlopen.
    Ik wens je heelveel succes voor de komende tijd en vergeet er vooral niet van te genieten.
    Time flies.
    Groetjes Lilian

  • 10 September 2014 - 08:25

    Paula Faber:

    Ayla, heel veel plezier met je grote avontuur! Het allerbeste toegewenst, groetjes Paula

  • 10 September 2014 - 08:33

    Koos En Marleen:

    Hoi Ayla,
    Gisteren hebben we nog met je vader en moeder gebeld, omdat we nog niets op de e,mail zagen staan en erg benieuwd waren of alles Ok was met jou. Gelukkig kregen we heel positief nieuws, en nu weer een leuk bericht op je blog! Houwen zo en geniet ervan,
    Groetjes Koos en Marleen.

  • 10 September 2014 - 09:17

    Manon:

    Ayla! Wat super allemaal om te lezen! Ik ben trots op je.
    Geniet lekker van alles wat je doet, je luxe leventje en straks het minder luxe leventje! You can do it.
    Xxx manon

  • 10 September 2014 - 12:20

    Marion Lazeroms:

    Hoi Ayla,
    Zwemmen, Relaxen, pizza, klinkt heerlijk
    Maar nu gaat het echte werk beginnen!
    Geniet ervan, veel succes, en denk aan je gezondheid.
    Groetjes uit een zonnig Oudenbosch, van een echte Houtepen

  • 10 September 2014 - 12:26

    Harrie Bus:

    Heee wereldreizigster. Weer goed bezig hoor. We blijven je volgen via Waar ben jij nu.
    Heel veel plezier, geniet met volle teugen, doe je werk en laat ons weten wat je zoal beleeft in Ghana. Hopelijk vliegt de tijd niet om.
    Heel veel groeten uit Velp, Harrie en Corry. Stan en Rowan zullen zelf wel reageren, allebei nu ook vanuit Velp (haha...)

  • 10 September 2014 - 12:56

    Papa En Mama:

    Hoi Ayla,

    Je hebt het steeds over je droom die je nu werkelijkheid wordt, dat snap ik want het is ook een droom van mij geweest. GEWELDIG dat je dit doet, bij mij is het nooit zover gekomen, maar jij doet het gewoon. Hoe trots kunnen ouders zijn, nou heel erg TROTS!!!!! Veel plezier en geniet ervan, dikke knuffel

  • 10 September 2014 - 22:57

    Maaike:

    Lieve schat,
    Wat een leuke blog weer! Geniet ervan iedere dag opnieuw.
    Ik ben super trots op je. Leef je droom!
    Dikke kus Maaike

  • 11 September 2014 - 19:04

    Annemiek Dirven:

    Ayla! Wat leuk om jou ervaringen te lezen over de reis die ik ook ik maak op dit moment. Geniet van alles om je heen en we zien elkaar vast snel. Ben benieuwd naar je volgende verslag:)

    Liefs Annemiek

  • 13 September 2014 - 09:19

    Frans En Ien Zantboer:

    Ayla wij wensen jouw heel veel succes. Geniet van deze tijd.

    groetjes Frans en Ien

  • 14 September 2014 - 13:13

    Gertjan En Lian:

    Hoi Ayla, wij hopen dat je het erg naar je zin gaat hebben en je bent straks zeker weer een hele ervaring rijker. Pas goed op jezelf en geniet er met volle teugen van!...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ayla

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 57710

Voorgaande reizen:

06 November 2016 - 06 December 2016

Vrijwilligerswerk Bali

05 September 2014 - 10 November 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

10 Augustus 2011 - 18 November 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: