En dan zit je zonder stroom.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu En dan zit je zonder stroom.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

En dan zit je zonder stroom..

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

29 Oktober 2011 | Suriname, Paramaribo

Morgu alamala!

Tja, voor mij is het nog maar goedemorgen en voor jullie alweer goedenavond. Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen na een rustige avond. Gisteren zijn we voor de verandering eens een keertje niet naar La Caff gegaan om te feesten. Maar daar zo meer over. In het vorige verslag ben ik bij donderdag gebleven. De erg drukke dag op stage. Op de planning stond dat ik samen met één verpleegkundige stond ingedeeld en dat op een volle zuigelingen afdeling. Gelukkig zagen we donderdagochtend dat er een paar zusters zo lief waren om ons te komen helpen. Vandaag kreeg ik de verantwoordelijkheid van een kamer met twee couveuses: een prematuurtje die met 32 weken is geboren en een prematuurtje die met 25 weken is geboren. Allebei dus nog erg klein. Na het baden, vitale functies meten, voedingen aansluiten aan de perfusor, kindjes laten opboeren, luiers verschonen, artsen visite meekijken en alles rapporteren in de dossiers, zat deze stagedag er weer op. Na stage niet meer zo veel gedaan en ’s avonds weer naar Havana geweest. Eerst nog een salsadansje tot een uurtje of 1 en daarna lekker feesten met z’n allen.

Pff, de wekker ging weer erg vroeg na zo’n avondje. Vandaag hadden we met elkaar afgesproken dat we vandaag ons visum zouden regelen. Taxi gebeld en afgesproken dat ie ons om half 11 zou op komen halen. Eenmaal in de taxi kregen we te horen dat het nog een heel gedoe is voor die laatste stempel. En dat terwijl er tegen ons is gezegd dat we alleen de laatste stempel nog op moesten halen en dat was zo gebeurd. Nou in tegendeel dus. Van het ene kantoortje naar het andere, nog meer pasfoto’s laten maken, naar een ander gebouw, stempels hier en daar, papieren invullen. En dat was nog niet alles. We moesten ook nog naar een soort gemeentehuis van onze wijk. Maar die was ondertussen alweer dicht. Balen, want hier zouden we echt onze laatste stempel krijgen. De taxi weer opgebeld om maar snel weer naar huis te gaan, gelijk gevraagd over onze laatste stempel. Want ja, waar zit dat gemeentehuis? ’s Avonds weer naar salsales geweest. De les een beetje draaierig geëindigd door alle draaien die we krijgen. Daarna met wat Suri’s het kaartspel ‘pesten’ gespeeld wat erg grappig en gezellig was. Na een potje wat anderhalf uur duurde, zijn we met z’n allen naar La Caff gelopen voor weer een gezellig avondje.

Zaterdag hebben we beide aan school gewerkt. Tja, dat moet natuurlijk ook gebeuren. De concentratie is hier niet altijd even goed. Als je naar buiten kijken en je ziet de zon zo lekker schijnen, dan wil je eigenlijk toch wel lekker naar buiten.. Na onze avondmaaltijd zijn we met onze huisgenootjes naar het onafhankelijksplein geweest waar het lichtjesfeest bezig was. Manon en ik vonden het niet zo spannend en zijn een cocktail gaan drinken bij Zus & zo. Een heerlijke nieuwe cocktail die nog niemand op had. Wij waren de eerste gasten die deze cocktail mochten drinken en daarom mochten wij een naam voor deze cocktail verzinnen. Een naam? Hmm dat is nog best moeilijk. Na een tijdje zijn we op de naam gekomen: Marala & zo. Ma (non), Ra (oul) en (Ay)la & zo van Zus&zo. Na deze heerlijke cocktail zijn we met onze huisgenootjes en drie andere stagiaires, die we van hier kennen, naar de bioscoop gegaan. De film viel een beetje tegen, drie van de zeven meiden hebben dan ook wel eens de binnenkant van haar ogen gezien. Na de film de taxi weer gebeld om deze gezellige avond door te zetten bij ZsaZsaZsu. We hadden duidelijk aangegeven dat we met zeven personen waren. Komt de taxi aan met een Toyota Yaris. Hmm, moeten wij hier met zeven man in? Dat gaat echt niet passen. Na een tijdje heeft hij maar de auto van zijn vader opgehaald en dat paste wat beter. Twee meiden in de achterbak, vier op de achterbank en een lekker luxe voorin. Gelukkig kwamen we al snel aan bij ZsaZsaZsu waar we met z’n allen een drankje en dansje hebben gedaan.

Zondag hadden we een late dienst op stage. We moesten nog een dag inhalen, omdat we een extra dagje vrij hadden gevraagd toen papa, mama en Amber hier waren. Onze eerste late dienst op de zuigelingenafdeling. Net voor het bezoekuur kwam er een hele donkere wolk aan. Harde knallen, felle flitsen en heel veel regen. De straten stonden blank en opeens viel al het licht uit. Gelukkig stonden de couveuses in een aparte kamer, waar de stroom nog wel aan stond. Maar na vijf minuten viel daar ook de stroom uit. Dus ook alle couveuses vielen uit. Snel alle couveuses dicht gedaan, welke open stonden en kaarsen aangestoken en op de kamers weggezet. Na een uurtje ging gelukkig het licht weer aan. Gelukkig maar, want die kleintjes in de couveuses mogen echt geen kou vatten. De rest van de dienst weer alle voedingen aangesloten en gegeven en alles gerapporteerd. Maandag ook late dienst gehad. Deze dienst wel heel de tijd stroom gehad, gelukkig.

Na een kort nachtje, moesten we dinsdag weer vroeg ons bed uit voor een vroege dienst. Collega’s vonden dit maar knap, na zo’n kort nachtje. Maar in Nederland is het nog een korter nachtje. Nu waren we om 22:00h klaar en moesten we om 7:00h weer beginnen. In Nederland ben je pas rond 23:00h klaar. Deze dienst was niet veel anders dan anders. ’s Avonds hebben we onze laatste salsales gehad. Jaja, het gaat snel. Vrijdag moeten we alweer afdansen, spannend! Na salsa snel wat gegeten bij Zus & zo met onze huisgenootjes en andere stagiaires. Daarna cocktails gedronken bij ’t Vat om vanuit daar door te gaan naar Touché. Een gezellig avondje met de meiden.

En alweer een nationale feestdag, wat voor ons betekend: VRIJ! Overdag niet zo veel gedaan. ’s Avonds even langs het onafhankelijkheidsplein gelopen en bij ’t Vat wat gegeten en gedronken. Salsuri is vandaag begonnen. Tot en met zondag alleen maar salsa in de stad. Het was erg leuk om te zien hoe sommige mensen kunnen dansen. Wow, sommige mensen kunnen echt zo goed dansen!

Donderdag weer stage gehad. Het begon als een normale stagedag maar naar twee uur werd dit al anders. Samen met Manon en Judith mocht ik met hun afdeling mee naar een CT-scan. Met een busje naar een apart gebouw waar ze CT-scans maken. Erg leuk om te zien. Manon voelde zich daar niet echt lekker worden. Weer die pijnlijke benen door de muggenbeten en eczeem. Toen we terug in het ziekenhuis waren snel langs de poli gelopen om te kijken of er nog een dokter was, en hij was er gelukkig. Na een lange tijd zitten, waren we dan eindelijk aan de beurt. En ja hoor, weer nieuwe medicijnen. Hopelijk helpen deze goed zodat ze nog van de laatste drie weken kan genieten. Daarna nog even op de afdeling geweest. In totaal ben ik deze dag maar drie uurtjes op de afdeling geweest. Eerder deze week waren we al uitgenodigd voor de partybus. Vanavond was het dan zover. Om half 12 met de taxi naar de partybus waar een gezellige avond kon beginnen. Daarna door naar Havana, waar om 4:15h al de lichten aan gingen. Maar wij hadden geen zin om al naar huis te gaan. Nou dan maar een afterparty bij iemand thuis. Uiteindelijk waren we rond half 7 weer thuis en konden we lekker gaan slapen. Wel heb ik iemand moeten missen deze avond. Manon lag ziek in bed. Het was een moeilijke keuze voor Manon, maar wel de beste.

Na drie uurtjes slaap ging de wekker alweer vroeg vanochtend. Vandaag gingen we de laatste stempel voor in ons paspoort halen. Gelukkig hoefde we deze keer niet zo lang te wachten op alles. Eindelijk, we mogen de laatste dagen ook legaal verblijven in Suri! Toch wel een fijne gedachte. Daarna zijn we weer naar het zwembad gegaan om aan ons bruine kleurtje te werken. Dat was weer even lekker, want het was alweer een tijdje geleden. ’s Avonds was het dan zover: afdansen voor semi 1. Deze keer was ik toch wel wat zenuwachtigere dan de vorige keer. Al die draaien zijn toch best wel moeilijk en dan komt de armstyling er ook nog bij.. Gelukkig had ik een goede danspartner en vond ik het voor mijn gevoel wel redelijk gaan. Nadat iedereen had gedanst en Ychê zijn verhaaltje had gedaan, mochten we naar de uitslag gaan kijken. Yes, weer vijf ja’s! Hier was ik weer erg blij mee. Manon en Marjet waren ook beide geslaagd, daar moest dus op gedronken worden. Weer een hapje en drankje bij ’t Vat. Laten kwam Femke daar ook heen en hebben we met z’n allen cocktail gedronken. Ik was toch wel erg moe en Manon voelde zich nog niet echt lekker, geen La Caff dus voor ons deze avond. Een keer redelijk op tijd naar bed zal ons vast wel goed doen. En dat heeft het!

Vandaag lekker uitgeslapen, met mama geskyped en aan dit verslag gewerkt. Straks weer even aan school werken en dan vanavond gaan we met de groep meiden bowlen en naar ZsaZsaZsu.

Veel liefs uit het warme, warme Paramaribo!

Voor de foto’s: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2048856703437.2113922.1305038962&type=1&l=37d5988577
& part 2: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2180209667179.2119023.1305038962&type=1&l=c58aaa805a

• 29 Oktober 2011 - 18:02

Melanie:

Ben benieuwd met welke suri's jullie hebben gepest :)
    xxx

• 30 Oktober 2011 - 01:08

Ronny :

Hoi Ayla, het is weer een bewogen weekje geweest. Fijn dat je weer legaal in Suriname verblijft. 18 november is het toch weer richting Nederland. Nog een week stage en dan nog een week vakantie. Wij hebben er zin in, nog even wat van Suriname zien, en dan.... ja lieverd dan zit het er op.
    Ik weet inmiddels waar je als ervaren salsaleerling weer verder kunt. Ja, Ayla, nogmaals gefeliciteerd met het behalen van je Saksa 2. Geniet van je laatste week stage. Maak er een mooie afsluiting van. Geniet van alles wat je nog kunt en mag doen. Tot de 7e. Groetjes Ronny

• 30 Oktober 2011 - 13:45

Rowan:

nounou ayla,
    weer een lekker lang en leuk verslag maar weer. het gaat allemaal wel lekker daar. have fun en geniet ze nog de laatste weken! xxx

• 30 Oktober 2011 - 16:04

Papa En Mama:

Hoi Ayla,

Je laatste stageweek komt eraan, kan je nog een weekje genieten van die kleine babytjes. Geef ze op je laatste stagedag maar een extra knuffel. De tijd vliegt voorbij en zeker omdat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Wat jullie buitenlandse stage zo bijzonder maakt, zijn de verslagen die jullie maken en waardoor we het gevoel hebben dat we het zelf meemaken. Als je thuis bent moet je daar maar mee doorgaan.
    Heel veel liefs, mama

• 30 Oktober 2011 - 21:01

Debbie:

Hoi Ayla,

Wat goed te lezen dat jullie het zo ongeloofelijk naar jullie zin hebben daar. Maar o wat zal het afkicken worden als je straks weer thuis bent zeg.. ;-) Want dat gaat ook alweer snel zeg. Ik heb het gevoel dat je er pas net bent joh.
    Extra reden om nog even extra te genieten van al die lieve kleine babytjes en van het stappen natuurlijk.

Gefeliciteerd trouwens ook met het behalen van je salsapapiertje.

Veel plezier nog daar!

• 31 Oktober 2011 - 19:15

Corry:

Dag Ayla, toch apart om zo zonder stroom te zitten bij de couveuses. En dan toch maar rustig blijven en de juiste dingen doen. Knap! Nog leuke laatste stagedagen en verder natuurlijk veel plezier, maar dat lukt wel...Groeten ook aan Manon.

• 01 November 2011 - 12:49

Daisy:

Wow nog maar 17 dagen en dan ben je gewoon alweer terug! Niet normaal hoe snel gegaan!!
    Geniet nog ff heel goed van Suriname!! Want hier is echt gewoon helemaal niks veranderd!!
    Veel plezier nog!!
    kus

• 01 November 2011 - 15:02

Paula Faber:

Wow Ayla, wat een mooie foto met de couveuse! nog een paar weekjes! geniet ervan, groetjes....

• 04 November 2011 - 19:29

Lieve Ayla,

wat een leuk verhaaltje weer! Wel jammer dat je alweer bijna naar huis moet, net nu je leventje daar zo lekker op orde hebt! Gefeliciteerd met je Salsa diploma! Geniet nog van je laatste weekjes!

Un gran abrazo sabrina
    PS! Super bedankt voor je kaartje!! Deed me erg goed!! Vandaag aangekomen, heeft nog best lang geduurd zie je wel en dat terwijl we in hetzelfde continent zitten!