Een droom die uitkomt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Een droom die uitkomt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Een droom die uitkomt

Blijf op de hoogte en volg Ayla

01 Juni 2013 | Suriname, Paramaribo

Na lang aftellen was het dan 13 mei eindelijk zover. Samen met Manon ga ik na ruim 1,5 jaar weer naar Suriname toe. Weer even terug naar de geweldige tijd van toen, maar hoe zal het nu zijn? Ging er in mijn hoofd rond. Zonder al teveel verwachtingen stapten we het vliegtuig in, waar we na een reis van negen uur op Surinaamse bodem mochten uit stappen. Na alle controles, op de koffers gewacht te hebben en nog een taxirit, kwamen we ’s avonds met onze brakke koppies aan bij het guesthouse. En daar zaten opeens twee oude bekende waar we een bigi brasa van kregen als welkomstknuffel. Een beter ontvangst konden we ons niet voorstellen.

De dagen erna hebben we door de stad gelopen, aan het zwembad gelegen, zijn we op trip geweest en zijn we de rest van de oude bekenden tegen gekomen, en ook dit welkom was allemaal erg leuk!

Met Pinksteren hadden we de eerste trip. Eerst een busreis van drie uur naar Atjoni en daarna nog verder met de boot naar het eiland Apiapaati toe. Tijdens deze trip hebben we veel gedaan, zoals een dorpswandeling, door de jungle naar de Ananasberg en deze beklommen, jungletocht op zoek naar eten (zoals boskip, boskalkoen en specht), in de jungle geslapen, naar de Grandan waterval geweest en hebben we veel gedanst bij de traditionele avond om het weekend goed af te sluiten.

De week erna werden we opgehaald voor onze volgende trip. Na tien minuten varen vanaf Albina kwamen we aan op Europees grondgebied; Frans-Guyana. Hier zijn we langs de bekende gevangenis van Papillon geweest, hebben we een drankje gedaan en hebben we over een markt gelopen. Daarna zijn we doorgevaren naar Galibi. Even langs de plaatselijke dierentuin gelopen om daarna vroeg ons bed in te gaan. We gingen namelijk om 4:00u naar een strand toe waar zeeschildpadden aan land komen. De volgende ochtend nog een dorpswandeling bij Galibi gemaakt en toen weer terug naar Paramaribo toe.

In de laatste week hebben we op een avond een kookcursus gehad bij een Surinaamse vrouw thuis. Van te voren hadden we de gerechten al doorgegeven die we graag wilde maken; heri heri (verschillende soorten aardvruchten), saoto soep en loempia. Na veel uitleg en al het eten klaar hebben gemaakt mochten we gaan proeven. Alles was zo lekker, maar ook erg veel!

De rest van de dagen hebben we veel gechilld, zijn we de stad in geweest, hebben we lekker uitgegeten en zijn we gaan stappen.

Al met al heb ik een super vakantie gehad en weet ik zeker dat Suriname in mijn hart blijft!

I <3 SU

• 01 Juni 2013 - 22:39

Janny Rotte:

wat klinkt dat allemaal heerlijk, Ayla. Fijn dat je het zo geweldig ( weer) naar je zin hebt gehad!!! xxxx

• 01 Juni 2013 - 23:33

Marlie:

Leuuuk :)

• 02 Juni 2013 - 16:04

Paula Faber:

Ha Ayla, wat leuk dat jullie samen zijn teruggeweest, het klinkt als een onvergetelijke reiservaring. groetjes ook voor Manon.

• 09 Juni 2013 - 14:09

Noid Houtepen:

Leutig mooi verslag
    Kun je bij ons ook surinaams komen koken ha ha