Back to basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Back to basic - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Back to basic

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

04 Oktober 2011 | Suriname, Paramaribo

Vrijdagochtend was het dan zover. Rond de klok van 10 uur werden we door twee jeeps opgehaald waar al onze spullen in lagen. Pff, wat gaat er toch veel mee en dat op back to basic tour. Snel de andere meiden ophalen en op weg naar Tibiti Soela. Onderweg een stop gemaakt om een lekker broodje te halen en de verassing op te halen: een quad! Na een uurtje of vijf kwamen we aan op de bestemming: Tibiti Soela. Een mooie bestemming aan het water met een hutje erbij. Na pasta te hebben gegeten en even het water in te zijn geweest hebben we onze hangmatten opgehangen waar we de komende twee nachten in hebben geslapen. Na een soepje te hebben gegeten kregen we de keuze om met de quad de jungle in te gaan of met een bootje te gaan jagen. Ik had er voor gekozen om met het bootje mee te gaan. Al snel zagen we een kaaiman en daar werd op geschoten. Wat een harde knal! De kaaiman zwom verder, maar hij is later nog door de touroperator met zijn handen gevangen. Na deze boottrip, zijn we lekker gaan chillen en hangmateren met een borgoe cola erbij. Toen de meeste al op bed lagen, gingen Manon, Marjet en ik met de touroperator de jungle in. Dieren spotten, helaas waren de dieren alleen niet zichtbaar. We hebben er wel een aantal gehoord en een boomkikker gezien. Toen we rond 5:00h weer terug op bestemming waren, gingen we eindelijk slapen. Ons eerste nachtje in een hangmat slapen.

Wat een heerlijk gevoel, wakker worden in de natuur. Even ontbijten en baden in de rivier. Daarna met z’n allen wat vissen gevangen om deze later op de dag te eten. ’s Middags mochten we met een jachtgeweer schieten. Spannend, maar we gaan ervoor. Er hing een half liter flesje aan een tak en daar moest je op richten. Degene die niet raak schoten moesten ’s avonds een shotje borgoe drinken. Vier meiden moesten er aan geloven en een shotje borgoe drinken, gelukkig was ik er daar niet een van. Nadat iedereen een keer had geschoten mochten we nog een keer op een half liter flesje schieten en daarna op een huls van een kogel. Alle drie had ik ze raak, wat een kick geeft dat! Nadat iedereen een paar keer had geschoten kwamen er regendruppels uit de lucht. Snel de hangmatten van de bomen halen om binnen weg te leggen. Het was maar goed dat we dat hadden gedaan, want er kwam me toch een bui aan. Onder het afdakje, wat nogal lekte, zaten we te wachten totdat het droog werd en we naar de stroomversnelling konden gaan. Bij de stroomversnelling lekker gebadderd en haren gewassen. ’s Avonds hebben we de kaaiman op gegeten en zijn we na het eten met de quad door de jungle gaan rijden. Zelf mochten we ook gaan rijden, super vet! Toen we hier van terug kwamen, zijn we ons rot geschrokken. De boom waar we de vorige nacht aan hebben gehangen met onze hangmat was omgevallen. Hij was echt perfect gevallen, over het bankje, langs het kampvuur heen en 10 centimeter voor de auto. Toch maar besloten om deze avond onder het afdakje te slapen en niet meer aan een boom. Nadat we met z’n allen onder de sterrenhemel hebben gelegen en een hoop vallende sterren te hebben gezien, ben ik lekker gaan slapen.

Vandaag was ons laatste dagje in de jungle aangebroken. Na het ontbijt, gebaad in de rivier en vissen te hebben gevangen, zijn we al onze spullen gaan opruimen, zodat we rond 12 uur weg konden rijden. Met wat vertraging, doordat de accu van de auto leeg was, zijn we dan rond half 1 vertrokken. Het was niet heel vreemd dat de accu leeg was, heel het weekend heeft de autoradio aangestaan met een extra box. Wij als sterke meiden moesten de auto maar even aanduwen en toen deed ie het gelukkig weer. Onderweg nog een paar stops gemaakt om onder andere de quad weer terug te brengen. Met wat gehaast kwamen Manon en ik rond 16:45h weer thuis. Snel, snel douchen en omkleden. Want rond kwart over 5 zou de taxi voor de deur staan om mama, papa en amber om te halen van het vliegveld. De taxi had gelukkig wat vertraging zodat we helemaal klaar stonden toen hij aankwam. Ruim op tijd kwamen we op het vliegveld aan en na een tijdje zag ik daar drie bakra’s om de hoek komen. Na een dikke knuffel met mama, papa en Amber zijn we naar huis gereden. Welkom in Suriname! ’s Avonds een drankje gedaan met z’n allen en toen lekker gaan slapen. We waren allemaal toch wel erg moe van de reis en de back to basic trip.

Het was een avontuurlijk, spannend, vermoeiend, maar ook een erg leuk weekend! Nu ga ik genieten van een weekje vakantie samen met mijn ouders en vriendinnen.

Veel liefs,

Ps. Voor foto's: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2048856703437.2113922.1305038962&l=37d5988577&type=1 en part 2:http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2180209667179.2119023.1305038962&l=c58aaa805a&type=1

• 05 Oktober 2011 - 05:09

Samantha:

Wat een leuke trip heb je in de jungle gemaakt zeg! Dat is weer eens wat anders dan met de scouting weg in een tent. Amaai en die vogelspin, brrr dat zou echt niets voor mij zijn. Zou heel hard wegrennen haha.
    Heel veel plezier met met het bezoek, je zal ze wel een hoop te vertellen hebben en en hoop kunnen laten zitten van het leventje wat je nu in suriname heb. Wat een belevenissen allemaal zeg!

Groetjes Samantha

• 05 Oktober 2011 - 16:07

Rowan:

echt gaaf hoe het geweest is in de jungle! lijkt me ook leuk om zoiets is te doen. leuke foto's! en hoe smaakte de kaaaiman? echt een super avontuur en leuk hoe je het beschreven hebt. have fun en geniet er nog van! x

• 06 Oktober 2011 - 11:08

Anouk:

Hee Ayla!
    Ik ben echt jaloers op jullie zeg, wat jullie allemaal meemaken! Echt super gaaf! Kaaimannen eten, jeetje, daar moet ik dan weer niet aan denken :P Maar wel gaaf dat jullie dat allemaal gewoon doen! Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal over de jungle! Geniet ervan met je ouders en Amber, en manon natuurlijk haha!
    Liefs Anouk

• 06 Oktober 2011 - 11:19

Ronny:

Hoi Ayla,
    Wat een belevenis zeg, helemaal geweldig. Kaaiman eten, vissen vangen, met wapens op pad. Wat kun je allemaal nog meer meemaken.
    Lekker dat je ouders en Amber er nu zijn. Geniet lekker van en met elkaar.
    Maak er een mooie tocht van "Jungle 3" Ik ben wel heel benieud naar je volgend verslag, of je nog nieuwe en zeker onverwachte en verassende dingen gaat tegenkomen.
    Geniet van alles wat je doet.
    Groetjes Ronny

• 09 Oktober 2011 - 20:25

Marjel:

Hoi Ayla,
    Nog een paar dagen heerlijk genieten van en met papa en mama!
    Tijd zal wel vliegen dus neem het er maar goed van.
    Heel veel groeten, Marjel

• 12 Oktober 2011 - 08:03

Corry:

Even de tijd genomen om je foto's op facebook te bekijken en ja hoor, zie ik ineens mijn zus(je) met Deen op de foto. Zo te zien genieten je ouders er van om jou weer te zien en de wereld waarin je nu leeft van dichtbij mee te maken. Het is ook bijzonder! Groeten van ons allemaal uit(nog) een regenachtig Velp.

• 12 Oktober 2011 - 18:19

Iris Carpentier:

Wauw, wat gaaf om te lezen wat je allemaal in de Jungle hebt gedaan! Kaaimannen en zelfs schieten.. echt heel gaaf!
    Jullie zijn trouwens echt al bruin geworden.
    Heel veel succes nog, ik blijf jullie volgen!

Liefs xx