Uitzwaaien, Suriname, citytour & regen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Uitzwaaien, Suriname, citytour & regen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Uitzwaaien, Suriname, citytour & regen.

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

12 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Daar was dan eindelijk de dag waar we lang op hebben gewacht: 10 augustus 2011. Dit betekende dat het avontuur naar Suriname ging beginnen. Voordat we naar Schiphol vertrokken, kwamen Amber, Tannika en Maaike nog even langs om Manon en mij uit te zwaaien. Na dit afscheid was het dan zo ver, we vertrokken van huis waar ik pas over 3,5 maand weer terug kom. Samen met papa, mama en Lesley reden we naar Schiphol toe. Daar aangekomen hebben we onze koffers weggebracht en ingecheckt. En ja hoor, mijn koffer was te zwaar. Gelukkig was het niet veel en kon ik er iets uithalen en in mijn handbagage doen. Met z’n allen hebben we geluncht en om 14:00h was het zo ver, we moesten afscheid nemen van onze ouders en vrienden. Tot over 3,5 maand en voor papa en mama: tot over negen weken! Volgens onze ouders liepen we als twee kanjers door de douane heen. De lang durende vlucht is goed verlopen. Na 9,5 vliegen kwamen we eindelijk aan in Suriname. Na dat we onze koffers bij elkaar hadden gevonden zagen we buiten het vliegveld de vader van Manon met zijn vriendin staan. In de taxi naar ons huisje zeiden Manon en ik tegen elkaar: huh, ze spreken hier Nederlands! Aangekomen bij ons huisje kregen we een rondleiding van de huisbaas, ook wel de komende drie maanden: ‘papa’. We kregen onze kamer te zien, wat hebben wij een goede keuze gemaakt. Een erg grote kamer met eigen badkamer. Hier zijn we erg blij mee. Ook hebben we deze avond onze huisgenootjes nog gezien, helaas gaan zij alle drie in september weer terug naar Nederland. Na een lange dag zijn we gaan slapen in onze nieuwe kamer.

Na een nacht niet heel goed te hebben geslapen ging de wekker weer vroeg. Vandaag hadden we een citytour door Paramaribo. Samen met de gids gingen we met z’n vijven in een busje door Paramaribo touren. Eerst langs Fort Zeelandia, hier hebben we een erg lange uitleg gehad over de geschiedenis van Suriname. Hierna gingen we met de bus naar een Surinaamse markt. Het was hier erg druk en als twee Nederlandse meiden krijg je hier erg veel aandacht. ‘Psst’ en ‘komen jullie uit Nederland?’ krijgen we vaak te horen. Als lunch hebben we deze middag samen met de gids echte Surinaamse roti op. Dit was erg lekker, maar viel wel zwaar op de maag. Na onze lunch reden we nog langs een paar speciale punten in Paramaribo. Tijdens deze tour maakte de gids een paar leuke uitspraken, zoals: ‘er hangt water in de wolken’ en ‘jullie hebben de klok en wij de tijd’. Het was een erg leuke citytour met een aardige gids die veel kon uitleggen. Na deze citytour hebben we nog even gerust op de kamer, geskyped met papa en mama en daarna zijn we nog even gaan zwemmen. ’s Avonds zijn we gaan uit eten met Jack en Linda. Na deze drukke dag waren we erg moe en zijn we op tijd weer terug naar onze kamer gegaan.

In Nederland hadden we al een afspraak met het ziekenhuis gemaakt voor een introductie van onze stage. Vandaag was het dan zover. Eerst hebben we ontbeten bij het hotel van Jack en Linda. Om 11:00h hadden we de afspraak met onze contactpersoon. Nu zouden we eindelijk haar in het echt zien, na al het mailcontact wat we hebben gehad. Na even met haar gesproken te hebben en alle papieren te hebben gegeven, kwam iemand anders ons ophalen om de stages te bespreken. Na deze introductie zijn we wat gaan eten bij ‘Lekker!’, hier hebben we een erg lekker broodje op onder de parasol. Het was maar goed dat we daar onder zaten, want er kwam regen uit de lucht. Deze middag zijn we voor het eerst naar een supermarkt geweest. Ze hebben hier echt alles te koop, zelfs producten van de Albert Heijn en andere supermarkten. Helaas was er geen Dirk huismerk te vinden. We gaan straks weer lekker uit eten met z’n vieren en genieten van deze avond. Voor jullie: Slaap lekker en tot het volgende verslag!

Liefs, Ayla

• 13 Augustus 2011 - 07:36

Lesley:

Lieve Ayla,

Leuk om een verslag van je te lezen! ik heb je inmiddels al wel weer gesproken maar vind het ook erg leuk om dit te lezen en om ook foto's te zien! We spreken elkaar snel weer, succes en heel veel plezier.

Liefs en een dikke knuffel,
    Lesley!

• 13 Augustus 2011 - 08:12

Pap En Mam:

Lieve meiden,
    Wat een heftige eerste dagen, wel leuk dat we het zo kunnen lezen en de foto's kunnen zien. Met dit verslag wordt onze nieuwsgierigheid naar Suriname alleen maar groter. We zijn dan ook al aan het aftellen tot we bij jullie op bezoek komen, en het met eigen ogen kunnen zien.
    Dikke knuffel uit Oudenbosch.

• 13 Augustus 2011 - 08:52

Marieke:

Lieve Ayla,

Leuk verslag!
    Balen van het Dirk huismerk joh ;)

Geniet ervan :)

Liefs

• 13 Augustus 2011 - 09:19

Koos En Marleen Verv:

Dag Ayla en Manon,
    Wat goed om te horen dat je een goede reis hebt gehad en dat je zo goed ontvangen wordt. En zo'n mooie kamer, wat goed! De rest gaat ook vast en zeker goed komen. Veel plezier nog!
    Groetjes ome Koos en tante Marleen.

• 13 Augustus 2011 - 09:54

Ronny:

GoedeMORGEN Ayla.
    Ik vind het helemaal geweldig dat jij ook zo'n uitgebreid verslag hebt gemaakt. En het klinkt zo gezellig en positief. Leuk dat je al foto's erbij hebt gedaan. Zien we ook eens wat van Suriname. Ik zie dat je ouders al gaan aftellen, maar ik ook. Het is natuurlijk zo 7 november. Maar..........eerst de taken vervullen waarvoor je naar Suriname bent gegaan. Heel veel succes, eerst nog even bijkomen, dan lekker genieten in en van de Jungle en dan......aan de slag.
    Wil je de Groetjes aan Manon?
    Liefs
    Ronny

• 13 Augustus 2011 - 09:55

Rowan & Oma Bus:

wat een leuk verslag en veel indrukken zo. klinkt lekker het eten en Paramaribo klinkt mooi. benieuwd naar het volgende verslag. have fun en geniet ze!

• 13 Augustus 2011 - 13:25

Geniet geniet geniet! Bij jou is het beduidend lekkerder weer dan hier. Bijna 30 graden verschil en dat in hetzelfde continent! Succes met de eerste werkdagen!

Besos de Chile

• 13 Augustus 2011 - 14:56

Marion L:

He Ayla, leuk om je verslag te lezen en om de foto`s te zien,
    Heel veel succes met de eerste stage dagen en geniet ervan.
    En vandaag hangt er ook veel ` water in de wolken in oudenbosch`
    Tot je volgende blog!

gr Marion L

• 14 Augustus 2011 - 09:38

Dion & Willy:

leuk leuk wat n stoere houtepen ben jij Veel plezier en we blijven je volgen gr

• 14 Augustus 2011 - 10:36

Amber:

Aylaaa!

Goed om te horen/lezen dat jullie goed zijn aangekomen & het nu al naar jullie zin hebben!!
    Leuk dat jullie gelijk een citytour hebben gedaan, om zo de stad te verkennen, alleen een beetje jammer van de lange geschiedenis verhaal hahah maar zo weet je dat ook gelijk weer!

Veel plezier alvast in de Jungle
    Dikke kusiekus

• 16 Augustus 2011 - 07:47

Paula:

Hoihoi, ik ben blij te lezen dat jullie veilig zijn gearriveerd en dat de kamer goed bevalt. Hoe was de kennismaking in het ziekenhuis? Heel veel plezier met z'n tweetjes. Maak er een grandioze tijd van. groetjes, Paula

• 16 Augustus 2011 - 19:41

Christine De Korte:

Hey Ayla

Wat leuk om jou verslag te lezen!
    ik hoop 4 Oktober naar Suriname te komen.. ik ga vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis in Paramaribo. zou leuk zijn om contact te houden;)

Groetjes Christine

• 19 Augustus 2011 - 10:35

Nellie Bakboord:

Hoi Ayla.
    Samen met een redactie zijn wij opzoek naar stagiaires, Nederlandse meisjes die voor het eerst naar Suriname gaan. We willen graag weten wat jullie motivatie was, wat jullie voorkennis over Suriname is, waar jullie stage gaan lopen en voor welke opleiding jullie dat doen. Deze info gebruiken wij voor het uitgeven van ons boek. We hadden liever voor jullie vertrek in Holland al gesprekjes willen voeren (kennen julie toevallig stagiaires die nog moeten afreizen?) maar aangezien dat niet gelukt is gaan we graag in november in Paramaribo met jullie in gesprek. Als jullie willen meewerken. Begin november komt een deel van de redactie naar Paramaribo. Mail me aub jullie reactie: nelliebakboord@hotmail.com
    Bijvoorbaat hartelijk dank, succes met je stage en een fijne tijd in switi Sranan.