Alweer drie weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Alweer drie weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Alweer drie weken in Suriname

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

31 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag moesten onze huisgenootjes afdansen voor salsa semi l en ze zijn alle drie geslaagd. Gefeliciteerd, dames! Dit moest natuurlijk goed gevierd worden. Na dat zij zich hadden opgefrist zijn we naar ‘La Caff’ en ‘Margaritas’ geweest. Bij La Caff kwamen nog een paar andere stagiaires tegen waar we al een keer mee hadden gegeten. Dit was erg gezellig en hebben met z’n allen een dansje en drankje gedaan. Later op de avond zijn we door gegaan naar Margaritas. De andere stagiaires gingen naar huis toe en wij bleven met z’n vijven over. Ook erg gezellig natuurlijk.

Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen tot een uurtje of 1. Dit vond de schoonmaakster niet echt leuk en heeft dan ook alleen maar schoon beddengoed weggelegd voor ons. Voor de rest hebben we niet zo veel gedaan, beetje gehangen, televisieprogramma’s terug gekeken en contact gehad met Nederland. ’s Avonds met de huisgenootjes gegeten bij Zus & zo. Dit was weer erg lekker, zoals gewoonlijk. Na dat we de kledingcrisis weer hadden opgelost zijn we gaan stappen bij Zsa Zsa Zsu. Hier hebben we eerst bij de salsa gekeken en zijn daarna naar een andere zaal gegaan. Over al was het rustig en zijn dan ook weer vroeg met de taxi terug gegaan richting onze woning. We zijn uitgestapt bij Margaritas. Het was ladiesnight en gingen kijken of het hier nog gezellig was. Eenmaal binnen zagen we Yes-r weer staan. Hij kwam even gedag zeggen en later is hij samen met zijn manager Jimmy en Brace bij ons komen zitten op het balkon. Even gezellig gepraat en hij vroeg waar iedereen vandaag kwam. Manon en ik zeiden
Brabant, en zijn reactie daarop was: ‘Met die mensen kan je het best feesten’. Na een foto met Yes-r gemaakt te hebben zijn we nog even een dansje gaan doen. Toen kregen Manon, Rolien en ik toch wel erg honger en zijn we met z’n drieën naar het tankstation gelopen. Hier een lekker stuk pizza gehaald en een ijsje. Onderweg naar huis opgegeten voordat de pizza koud was en het ijsje weg gesmolten was.

Vandaag is de familiebarbecue in Nederland. Helaas kan ik hier weer niet bij zijn, vorig jaar zat ik in het vliegtuig met een bommelding en nu zit ik hier. Gelukkig bestaat er zo iets als skype en heb ik gezellig met heel de familie kunnen skypen. Dit was erg leuk en gezellig. Na deze skypesessie zijn Manon en ik naar Zin gelopen. Hier waren de andere huisgenootjes al lekker aan het zonnen en zwemmen. Na dat we het bruine kleurtje weer hebben bij gewerkt, zijn we ’s avonds bij Jiji’s gegeten. Erg gezellig langs de Suriname rivier. Vanavond weer vroeg naar bed gegaan want de wekker stond weer erg vroeg.

Onze tweede stagedag is aangebroken. De wekker liep weer erg vroeg af, hier kan ik nooit aan wennen denk ik. Vandaag op stage niet zo heel veel gedaan en vooral meegekeken met dingen. Het is nog erg wennen hoe hier alles gaat. Zo als in het vorige verslag stond zouden we vandaag een gesprekje met de hoofdzuster hebben over de komende vijf weken. Dit kon niet doorgaan, want het was erg druk op de afdeling. Er was plotseling een zieke zuster die niet meer kon werken en de hoofdzuster moest daarvoor invallen. Het gesprekje is verschoven naar de volgende dag. Na wat bedden opgedekt, bloeddruk gemeten en vooral veel meegekeken zat onze stagedag erop. We waren erg moe, maar zijn toch gelijk na stage naar de supermarkt gegaan. We moesten wat boodschappen halen die we echt nodig hadden. Na het avondeten ben ik op bed gaan liggen en al rond 8 uur in slaap gevallen.

Na een lange nachtrust was er dan weer een stagedag aangebroken. We hoopte dat we deze dag wat meer mochten gaan doen. Gelukkig mocht dit en we zijn na de overdracht begonnen met mensen baden. Er hoefde nog maar twee mensen worden gebaden en dit mochten Manon en ik dan gaan doen. De rest ging alvast beginnen met bedden opdekken. Als dit allemaal klaar zou zijn zouden wij ons gesprekje hebben met de hoofdzuster. Deze keer ging het gesprekje wel door. In dit gesprekje is afgesproken dat we een paar avond- en nachtdiensten mogen draaien en dat we vijf dagen op OK mogen meekijken. We gaan dan meekijken van het begin tot het eind van een operatie. Super leuk dus! Na de lunch moest ik samen met een andere zuster iemand ophalen van OK. De hoofdzuster had al gezegd dat er maar twee à drie A-verpleegkundige per dienst zijn en de rest allemaal stagiaires en studenten zijn. Maar zij mogen niet meer doen dan de basiszorg, zoals baden en temperatuur en pols meten. Die andere zuster waarmee ik iemand van OK moest ophalen was dus een van die stagiaires/studenten. Ik kreeg de verantwoordelijkheid over de patiënt die net van OK terug kwam. Dit is erg wennen. In Nederland mag je als stagiaire niet als verantwoordelijke iemand ophalen van OK. Hier wel, de Nederlandse vierdejaars verpleegkundige stagiaires staan hier eigenlijk gelijk aan de gediplomeerde A-verpleegkundige. Na dat alle huisgenootjes weer thuis waren hebben we met elkaar overlegd wat we deze avond wilde gaan doen. De andere wilde wel naar Touché toe gaan en wij zijn mee gegaan. Eerst hebben de andere meiden salsa gedanst en daarna zijn we naar een andere zaal gegaan. Manon voelde zich niet helemaal lekker en we waren allebei best wel moe. Samen zijn we eerder met de taxi naar huis gegaan om lekker naar ons bedje te gaan.

Vandaag is het een nationale feestdag, Suikerfeest. Dat betekend dat iedereen vrij is, dus ook de stagiaires. Na wakker te worden zonder een wekker, zijn we weer naar Zin geweest om te zonnen en zwemmen. Dit was erg lekker. Gister avond zijn er twee nieuwe huisgenootjes aangekomen en die waren hier ook. Vanavond houden we een rustavondje, want morgen gaat de wekker weer erg vroeg voor een stagedag. Dan hebben we een gesprekje over onze volgende vijf weken of dit allemaal al goed is geregeld etc.

Voor de mensen die weer moeten gaan beginnen met school: Succes! En voor nu: Slaap lekker!

Liefs, Ayla

Ps. Er staan weer nieuwe foto’s op facebook: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2048856703437.2113922.1305038962&l=37d5988577&type=1

• 31 Augustus 2011 - 21:22

Lesley:

Lief vriendinnetje in Suriname,

Ik vind het weer leuk een verslag van je te lezen. Veel leuke dingen maak je daar mee, zo te lezen. Wat gaaf dat je Yes-R nog een keer bent tegengekomen!!!! Zet 'm op meid! Groetjes aan manon :)

Ik mis je stiekem al best wel erg!
    liefs, lesley

• 01 September 2011 - 10:27

Ronny:

Hoi Ayla, Jij ook weer zo'n lekker uitgebreid verslag. Ik zei al tegen Manon dat jullie zo'n grote verantwoordelijkheid krijgen in het ziekenhuis, is toch helemaal geweldig. Ik lees in jouw verslag dat jullie ook 5 dagen op de OK meelopen. Had ik nog niet meegekregen, maar wel helemaal geweldig. Leuk, dat jullie een goed contact hebben met die andere meiden, en leuke dingen samen doen. Geniet er lekker van. En..foto's bekijken op de site vind ik helemaal leuk. (wil je dit ook tegen Manon zeggen, hahahaha) Verder weer heel veel succes met alles.
    Liefs
    Ronny

• 01 September 2011 - 13:06

Mama:

Het skypen met de familie was inderdaad heel leuk, toch een beetje gevoel dat je erbij was. Volgend jaar ben je er wel bij hè, afgesproken!
    Wat goed dat jullie al zoveel verantwoording krijgen op stage, het voelt misschien alsof je in het diepe wordt gegooid, maar daar leren jullie wel verschrikkelijk veel van. Ayla is het mogelijk om nog wat foto's te maken van de buitenkant van jullie huis, dan hebben we helemaal een compleet beeld waar je zit.
    Als we al je verhalen horen en lezen weten jullie wel de balans te vinden tussen werk en ontspanning. Geniet ervan samen met Manon, dikke knuffel mama

• 01 September 2011 - 19:45

Marion L:

Hoi Ayla, super om met Yes-R te kletsen, en mooi hoor die foto`s.
    Je vehaal is leuk om te lezen, spannend om naar de OK te gaan,
    Ben benieuwd naar die verhalen, en foto`s natuurlijk,
    Groeten uit Oudenbosch

• 02 September 2011 - 12:22

Rowan:

heey nichiiee,
    wat een leuk verslag maar weer. het was echt heel leuk dat je erbij was met de skype op de familie bbq! vond het alleen jammer dat je er niet echt bij was, maar volgend jaar wel he;) haha.. wel een leuke kamer btw! en een mooi uitzicht! wat een verantwoording mag je hebben. wanneer ga je een keer salsa dansen of doe je dat al? is echt super leuk om te doen.

• 06 September 2011 - 21:31

Gert-Jan & Lian:

Hoi Ayla, zo te zien en te lezen vermaak je je prima in Suriname. Dat kunnen we ons helemaal voorstellen. Geniet er maar van hoor.
    vele groetjes uit guur en koud Oudenbosch.

• 09 September 2011 - 07:57

Marjel:

Hoi Ayla,
    Wat een geweldig uitgebreide verslagen maak jij zeg! Ik zie het allemaal zo voor me. Leuk om te lezen dat je het super naar de zin hebt en dat stage goed bevalt natuurlijk. Veel verschillen met Nederland, begrijp ik. Wel te verwachten, maar niet te benoemen van tevoren zeker?
    Hier is de knop (na de vakantie)weer om: ook iedere ochtend weer de wekker, brr.
    Geniet van de zon, het zwembad, de salsa en de drankjes, je maatjes én natuurlijk van vanalles in het ziekenhuis! Groetjes, Marjel