De eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu De eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

De eerste week in Suriname

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

19 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag hadden we niets gepland. We wilde gaan proberen om met een tour dolfijnen te gaan spotten. Helaas zat alles dit weekend vol, wel konden we zelfstandig een bootje huren met een kapitein erbij. Dit gingen we proberen. Met een taxi zijn we naar Leonsberg gereden en daar hebben we een boot gehuurd samen met een Amerikaans stel. Na een half uurtje varen kwamen we de eerste dolfijnen al tegen. Nadat we een heleboel dolfijnen hebben gezien, zijn we de andere kant opgevaren waar erg veel vogels waren. We kregen uitleg van de kapitein over de verschillende vogels. Ook zijn we bij deze toch nog langs een zandbank gegaan en hebben we de zonsondergang gezien op de Surinamerivier. Dit was erg mooi om te zien. De zon is erg snel onder en dan op eens is het donker. ’s Avonds hebben we met z’n vieren wat gegeten en daarna nog wat gedronken.

Vandaag hadden we dan echt een rustdag. Morgen vertrekken we voor drie dagen naar de jungle en daar wilde we uitgerust naar toe gaan. We hebben lekker uitgeslapen, zijn nog even gaan zwemmen en hebben ’s middags pas laat gegeten. Na het middageten heb ik nog even contact gehad met het thuisfront, want die zou ik drie dagen niet kunnen bereiken in de jungle dacht ik. Rond 20:00h hadden we weer afgesproken met Jack en Linda. We zouden ergens gaan eten maar hadden alle vier niet erg honger. Vandaar dat we deze avond voor het tapas restaurant hadden gekozen. Toen wij aan het genieten waren van de tapas, kwam er een stortbui uit de lucht en het begon aardig te waaien. Dit was de eerste keer dat Manon en ik het fris hadden in Suriname. Deze avond gingen we redelijk vroeg naar bed toe, want we moesten de volgende dag weer vroeg uit bed.

Het was dan zover, het avontuur naar de jungle gaat beginnen. Om half 9 hadden we bij het hotel van Jack en Linda afgesproken. Daar zou een busje ons op komen halen. Ze kwamen ons op Surinaamse tijd ophalen, 9:15h namelijk pas. We reden eerst nog langs een ander hotel om nog wat mensen op te halen. En toen begon de reis echt. Vier en halve uur in een bus en dan nog een uur in een korjaal. Onze gids Stefano legde onderweg wat dingen uit over de natuur en bepaalde gebouwen. Na een pauze voor een sanitaire ontspanning kwamen we naar 4,5 uur aan in Atjoni. Hier moesten we onze koffers en tassen in een aparte korjaal leggen en wij gingen met alle mensen en Stefano in een andere korjaal. We moesten nog een uur varen voordat we bij onze plek kwamen. Het was een erg mooie tocht over het water. Toen we bij Anaula aankwamen lagen onze koffers en tassen klaar. We kregen de indeling van de huisjes te horen. Wij hadden twee aparte kamers in een huisje. Na wat gegeten te hebben, hebben we alle spullen naar binnen gebracht. Toen we even hadden gerust en alle spullen binnen hadden gezet gingen we met de korjaal naar een stroomversnelling. Hier konden we in gaan zitten en lekker gaan ontspannen. ’s Avonds moesten we onze zaklampen meenemen, want we gingen op kaaimannen tocht. Als we rode oogjes zagen was dat het teken dat daar een kaaiman zat. In totaal hebben we er drie gezien, dit kwam doordat het volle maan was en dat vinden kaaimannen te fel en blijven dan onder water. Manon en ik waren erg moe van de reis en zijn vroeg naar bed gegaan.

De tweede dag in de jungle was aangebroken. Na wat slecht te hebben geslapen moesten we weer vroeg aan het ontbijt zitten. Vandaag gaan we naar een paar dorpjes toe, een wandeltocht door de jungle en ’s avonds kregen we bezoek van een Surinaamse band. Met een korjaal zijn we naar een dorpje gevaren en vanaf daar zijn we lopend naar de andere dorpjes gegaan. Ook zijn we langs de lagere school gelopen, het was erg rustig maar er stonden nog wel rugtassen in het klaslokaal. De leerlingen hebben deze week ‘komkommer week’. Wat voor hun betekend dat het de laatste schoolweek is en dat ze alleen maar leuke dingen doen. Vandaag waren alle leerlingen naar de kerk en zongen daar versschillende liedjes. ’s Middags zouden ze hun rapport krijgen. Na de lunch hadden we even vrije tijd en hebben we gezwommen bij Anaula. Rond half 5 begon onze wandeltocht door de jungle. We hebben veel uitleg gekregen over verschillende bomen en planten. Op een gegeven moment kwamen we twee verschillende soorten aapjes tegen, erg leuk! Stefano had stukjes banaan bij en een paar mensen konden deze geven aan de aapjes. Ook hoorde we veel rare geluiden die vogels maakte. Helaas konden we deze vogels niet zien, doordat de jungle te dicht is gegroeid. ’s Avonds kwam de Surinaamse band. Dit was erg leuk om te zien en te horen. Eerst bleef iedereen netjes op de stoel zitten maar later kwamen de heupen los. Voordat we naar bed gingen hebben we nog met een paar mensen en twee gidsen aan de bar gezeten. Grapjes en moppen vertellen, na veel gelachen te hebben ging het licht uit om 23:00h uur. Tja, dat is wel even wennen. In de jungle is er alleen tussen 18:30h – 23:00h stroom. Dit was een leuke afsluiter van de tweede dag jungle.

Op de laatste dag in de jungle voelde ik me al niet zo lekker. Toch ben ik mee gegaan met de korjaal naar de kostgrondjes. Hier konden we zien hoe de mensen in de jungle van Suriname aan hun eten kwamen. Ook hebben we de kapitein en zijn vrouw van een dorpje mogen ontmoeten. Na de lunch moesten we onze spullen weer bij elkaar rapen en buiten klaar leggen. Onze reis terug naar Paramaribo ging beginnen. Afscheid genomen van de gidsen daar en samen met Stefano, de andere vakantiegangers en onze spullen gingen we met de korjaal terug naar Atjoni. Hier stond een bus klaar om naar Paramaribo te rijden. De busreis van 4,5 uur kon weer gaan beginnen. We hadden een andere gids gekregen die ook erg leuk was. Volgens mij houden Surinamers ervan om grapjes te maken. Gelukkig kon ik deze keer wel wat meer slapen in de bus. Ondertussen voelde ik me steeds minder lekker. De buikpijn ging maar niet over. Terug in Paramaribo nog even op bed gelegen en ’s avonds toch wat geprobeerd om te eten. Vroeg naar bed gegaan met de hoop dat ik de volgende dag weer beter zou zijn.

Helaas was dit niet het geval. Ik heb heel de nacht heen en weer gelopen naar het toilet en ik voelde me echt niet goed. Eigenlijk moesten Manon en ik vandaag naar de vreemdelingenpolitie voor ons visum. Ik voelde me echt niet goed, dus ik bleef in m’n bed liggen. Manon is samen met haar vader gegaan. Helaas is het met het visum niet gelukt, morgen weer proberen nu ze weten wat voor papieren we nog meer in moeten vullen. Ik heb heel de ochtend en gedeelte van de middag op bed gelegen. Eind van de middag toch even naar buiten geweest, want Jack en Linda vertrekken vanavond. Voor de laatste keer lunchen met z’n vieren. Na de lunch snel naar hotel Eco Resort Inn gegaan voor de taxi naar het vliegveld. Toen kregen ze te horen dat hun vlucht was geannuleerd en dat ze morgen zouden vliegen. Jack en Linda dachten: Yes, nog een dagje Suriname! Ik ben nog even naar bed gegaan en ’s avonds hebben we weer wat gegeten met z’n allen.

Vandaag moesten we dan weer vroeg opstaan voor het visum. Ik had gelukkig wel wat beter geslapen dan de nacht ervoor, maar voelde me nog steeds niet zo lekker. Gelukkig is het met ons visum nu goed gekomen en kunnen we over zes weken een stempel ophalen voor in ons paspoort. Na dat we eindelijk weer terug waren hebben we nog even gezwommen en daarna hebben we weer voor de laatste keer geluncht met z’n vieren. Na de lunch was het dan echt zo ver, Jack en Linda gingen nu echt weer terug naar Nederland. Ze werden bij hun hotel opgehaald door een busje. Dag Jack en Linda, het was een leuke week en we hebben veel gezien!

Nu lig ik op bed dit verslag te typen. Vanavond gaan we nog ergens wat eten en wat drinken op het terras. Helaas voel ik me nog steeds niet helemaal goed. Ziek zijn met deze warmte is echt niet leuk. Voor jullie: Slaap lekker!

Liefs, Ayla

Ps. Voor meerdere foto’s kunnen jullie kijken op: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2048856703437.2113922.1305038962&l=37d5988577&type=1

• 20 Augustus 2011 - 05:02

Yme:

Erg leuk om te lezen en ik hoop dat je darmpies vandaag weer beter zijn. xx

• 20 Augustus 2011 - 06:49

Ronny:

GoedeMorgen Ayla,
    Jij hebt ook zo'n uitgebreid verslag gemaakt. Geweldig. Ik merk wel dat het een mooie maar vermoeiende week is geweest. Leuk dat het met jullie vieren goed is gegaan. Ik vind het wel heel leuk dat je er ook nu weer foto's bij hebt gedaan. Echt mooie foto's. Geeft ons ook een indruk wat jullie daar allemaal in het echt zien.
    Vakantie voorbij .. nu kan het werk beginnen. Nu gaan jullie het samen doen, Jij en Manon. Dat gaat jullie helemaal lukken Ayla ik hoop dat je snel (goed) opknapt en dat je maandag gezond en wel aan je stage kunt beginnen. Beterschap en natuurlijk heel veel succes in het ziekenhuis.
    Groetjes
    Ronny

• 20 Augustus 2011 - 16:14

Rowan:

Ayla Ayla Ayla toch,
    arme jij, ziek zijn in Suriname! dat moet jou weer overkomen.. beterschap! wat een leuk en mooi verslag maar weer. echt leuk dat je in de jungle bent geweest. succes met je stage en hopen dat je dan beter bent! xxx

• 20 Augustus 2011 - 17:07

Mark Vrolijk:

Wat een mooi verslag alleen ja dat je ziekjes bent. Leuk al de dingen die je tot nu toe samen met manon heb meegemaakt. Ik die ene foto echt vet van jou en manon in de jungle ik moet gelijk denken aan die ene tv programma van meiden in de rimboe

nog veel plezier en leerse daar en wacht met smart op je volgende verslag

Groetjes en xxx aan allebei

• 20 Augustus 2011 - 18:29

Harrie En Corry:

Hoi Ayla, je kunt wel journalist/fotograaf worden joh! Leuk om zo te zien en te lezen wat je (jullie) allemaal al meegemaakt hebt. Volgens mij kom je ogen en oren te kort. Neem lekker de tijd om alles te laten bezinken..je hebt nog 90 dagen.. Succes verder en beterschap! Groeten uit Velp.

• 20 Augustus 2011 - 20:50

Debbie, Dirk & Kids:

Wow, je hebt al leuke dingen gedaan en gezien Ayla. Hopelijk knap je snel weer op! Beterschap.

• 21 Augustus 2011 - 13:32

Koos En Marleen:

Dag Ayla, wat heb je toch mooie foto's gemaakt, we hebben ze allemaal bekeken. Vooral die met die kindjes erop zijn erg lief. Wat genieten jullie toch en wat zien jullie veel! We hopen maar dat je je snel weer beter voelt!
    Groetjes ome Koos en tante Marleen.

• 21 Augustus 2011 - 16:09

Maaike:

Nou Ayla, ik heb je verslag gelezen hoor;). Wat een leuk verslag! Kijk al uit naar je volgende.
    Leuk dat ik zolang met jullie had gesproken op skype. En bedankt voor de rondleiding haha.
    Heel veel succes morgen met jullie 1ste dag in het ziekenhuis.

Tot snel op skype!

Dikke kus

• 21 Augustus 2011 - 16:50

Paula Faber:

Hoi Ayla, ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt? Leuk en spannend zeg, die jungletocht.
    Beterschap in ieder geval, groetjes, Paula

• 21 Augustus 2011 - 18:24

Daisy Vervaart:

AYLA!!!
    wat balen dat je je niet lekker voelde!! Hopelijk (waarschijnlijk staat het in de andere berichten ook allemaal) ben je nu wat opgeknapt!
    Vet dat je na de jungle bent geweest!!
    en nu maandag beginnen met stage....spannend!! Heel veel succes! En vergeet niet om keihard te genieten!!!!!!!
    liefs

• 21 Augustus 2011 - 18:46

Pap En Mam:

Hoi Ayla,
    Het is nu zondagavond en ik heb zojuist voor de tweede keer je verslag en de reacties gelezen. Fantastisch en erg mooie foto's.
    Poep jaloers zijn we, maar, wij gaan het over enkele weken ook allemaal zien en meemaken, alleen dat bruine monster willen wij graag in de jungle laten.
    Wat wij zo leuk vinden is dat jij ons dan als een volleerde gids kan rondleiden en ons de mooiste plekjes kan laten zien.
    Dit weekeinde waren we op Bommenede, en daar hebben we gebarbequed met Huub, Ineke, Toine en Marielle. Mooi weer en erg gezellig. Je krijgt van allemaal vele groeten.
    Morgen begint het lieve leventje weer. Naar het ziekenhuis, uniform aan en werken. 's avonds thuis op de bank liggen en TV kijken, of niet??
    Nou meid, ga door met ons zo goed te informeren. Tot ziens, tot mail, tot SMS, tot Skype.
    Dikke kus,
    Pap.

• 22 Augustus 2011 - 08:48

Anouk:

Hee Ayla,

Ook weer zon uitgebreid verslag, toch wel leuk om te lezen hoor ;) haha! En die foto's zijn natuurlijk helemaal super, ik heb hier al een hoop van papa en linda gehoord, en t klinkt alsof jullie een fijne vakantie hebben gehad! Gelukkig maar, kun je vandaag lekker fris aan je stage beginnen! Ik hoop dat je je al een stuk beter voelt, en snel helemaal opknapt! Ik ben benieuwd naar de verhalen over jullie eerste stage dag!

Heel veel liefs
    Anouk

• 22 Augustus 2011 - 17:21

Marion L:

Hoi Ayla, leuk om te lezen wat je de eerste dagen daar al meegemaakt heb,
    En super mooi die foto`s.
    Geniet ervan en veel succes in het Ziekenhuis daar,
    Blijf gezond he, anders drink je maar een Parbo :)
    Groetjes Marion