Daar was dan eindelijk onze eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu Daar was dan eindelijk onze eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ayla Houtepen - WaarBenJij.nu

Daar was dan eindelijk onze eerste stagedag

Door: aylahoutepen

Blijf op de hoogte en volg Ayla

26 Augustus 2011 | Suriname, Paramaribo

Na een paar rustdagen, was dan donderdag eindelijk onze eerste stagedag. Na een nacht erg slecht geslapen te hebben ging donderdag onze wekker weer erg vroeg af. Snel even douchen, uniform aantrekken en ontbijten, gingen we dan met al onze huisgenootjes richting het St. Vincentius ziekenhuis. We hebben eerst onze spulletjes in de kluisjes weggelegd en zijn daarna naar afdeling Chirurgie klasse l en ll gelopen. Onze dienst begon met de overdracht van de nachtdienst, hierin werd een gebedje opgelezen en alle belangrijke dingen van de patiënten die op de afdeling liggen. Hierin kregen we ook te horen dat bijna heel de afdeling al had gebaad, dat doen ze hier in de nachtdienst al. Na wat geslenterd op de afdeling, bloeddruk, pols en temperatuur meten hadden we alweer pauze. Vandaag kwamen ook de artsen langs en die hadden na de artsenvisite een stafbespreking (in Nederland een MDO) met van elke afdeling de hoofdzuster er bij. Hier mochten Manon en ik ook bij zitten. Het was erg moeilijk te verstaan, de airco stond aan en de Surinamers praten best zacht. Na de middagmaaltijd, rijst met kip, mochten wij mee om iemand naar de fysiotherapie te brengen. De patiënt moest met een rolstoel en de zuster vroeg of ik die wilde duwen. Dat wilde ik best. Zoals ze zelf zij was ze er zelf te moe voor. Dit hoor je in Nederland niet, daar ben je nergens te moe voor en blijf je doorgaan. Om 15:00h was onze eerste stagedag afgelopen. We hebben veel dingen gezien en het is erg wennen. Maar dat gaat helemaal goed komen. We hebben maandag een gesprek met de hoofdzuster hoe we alles willen gaan doen in de vijf weken dat we op deze afdeling staan. We willen zo veel mogelijk zien. Ze noemen ons hier allemaal zuster en dat is ook erg wennen, in Nederland ben ik gewend dat ze Ayla zeggen, maar dat is hier niet.

’s Middags na stage heb ik nog even geslapen, want ik was toch wel erg moe na een nacht slecht geslapen te hebben en een lange werkdag. Na het avondeten had ik weer eens een kledingcrisis. Wat zou ik deze avond aan doen met het stappen. Na een uur in de klerenkasten te hebben gekeken was het dan toch gelukt en zijn we naar het casino gegaan. Jaja, ik ben voor het eerst naar het casino gegaan en gelijk al winst gemaakt. Het is niet veel maar toch wel wat. Toch fijn om te spelen zonder verlies. Na het casino zijn we naar Havana Lounge gegaan met onze huisgenootjes. We waren hier best wel vroeg, zodat ze nog even konden oefenen voor de salsa. Zij moeten namelijk vanavond afdansen. Maar nog even terug naar gisteren. Bij een van de laatste liedjes heb ik mijn aller eerste salsa gedanst. Eerst wilde ik niet, want ik kan toch helemaal geen salsa dansen. Ik moest toch mee en ik kreeg gelijk te horen dat ik een natuurtalent was. Dat moet ik nog maar zien met de salsalessen. Ja, jullie lezen het goed. Manon en ik gaan salsalessen volgen. Maar daar horen jullie in een later verslag nog meer over. Rond de klok van 1 kwam er andere muziek en stond de dansvloer gelijk vol. Er was binnen erg warm en gingen we buiten even afkoelen. Kwamen we onderweg van binnen naar buiten Yes-r, Brace en Darryl tegen. Die treden vandaag (zaterdag) hier ergens op. Rond een uur of drie zijn Manon en ik met de taxi naar huis gegaan. Ik was nog erg moe en verlangde naar mijn bed.

Na vannacht een stuk beter te hebben geslapen, zijn we vandaag naar de Hermitage Mall gegaan. Dit is een overdekt winkelcentrum buiten het centrum van Paramaribo. We hebben Nederlandse boodschappen, zoals shampoo, gedaan bij de Dio. Erg handig dat ze deze hier hebben en de prijzen schelen niet erg veel met Nederland. Ook hebben ze hier de Blokker en Birckenstocks winkel. In het winkelcentrum voor de rest niets gekocht. De taxi weer opgebeld en gevraagd of hij ons kon afzetten bij de winkelstraat redelijk dicht bij ons huis. Hier hebben we nog even in een schoenenwinkel gekeken en hebben we allebei nieuwe sandaaltjes gekocht.

Vanavond moeten onze huisgenootjes afdansen voor salsa semi l. Succes, meiden. Als zij terug zijn om zich op te frissen gaan we daarna met z’n allen weer stappen. We moeten natuurlijk wel alles hebben gezien voordat zij weer naar huis vertrekken in september.

Voor de Vervoortjes: Hopelijk tot zondag op skype bij de familiebarbecue. Dan ben ik er toch een beetje bij, ook al zit er zo’n 7600km tussen..

Liefs, Ayla

• 26 Augustus 2011 - 21:55

Melanie Nijenhuis:

Bedankt! We zullen het nodig hebben haha. En vanavond ga je je tweede salsadansje doen hoor, en Manon haar eeeerste!! :D xx

• 27 Augustus 2011 - 09:52

Koos En Marleen Verv:

Ik ben benieuwd hoe dat gaat Ayla. Tot morgen dan maar. Groetjes ook van Koos.

• 27 Augustus 2011 - 10:00

Harrie En Corry:

Klinkt gelukkig allemaal weer erg goed. Ik wist niet dat één van je leerdoelen was om salsa te leren? Leuk! Schrijf je ook de reflectie? Je stageverhalen klinken ook prima, ziet er veel belovend uit. Groeten uit Velp, weer eens boodschappen doen...

• 27 Augustus 2011 - 10:08

Rowan:

wat een leuk verslag weer eens. echt gaaf dat jullie salsalessen gaan volgen! en ook gaaf dat jullieYes-r, Brace en Darryl tegen kwamen. hoop dat het lukt morgen met de familiebbq contact te krijgen, heb der zin in om je dan ff te zien! xx

• 29 Augustus 2011 - 20:45

Maaike:

Wat een leuk verslag weer zeg!! Woow dat kan ik gewoon niet geloven, dat iemand uit het ziekenhuis te moe was om een rolstoel te duwen haha.
    Ik geloof heel goed dat jij een natuur talentje bent. Jij met je losse heupen haha. Als je weer terug in NL bent, moeten jullie dat maar heeel snel aan mij gaan leren!!
    Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.

Een heeeele dikke kus en ook voor Manon!

• 31 Augustus 2011 - 01:55

Luc:

heey!

echt super leuke verhalen!
    ziet er allemaal wel leuk uit zeg, nog veel plezier en succes ;)

xx

• 25 September 2011 - 18:37

Debbie Vreugde:

Hoi Ayla,

Superleuk om te lezen wat je daar in dat mooie land allemaal doet, ik ga je op de voet volgen en zolang je niet alteveel over het mooie weer schrijft zal ik niet te jaloers worden....... groeten,

debbie vreugde